top of page

Oleks vaja uusi jooksujalanõusid. Kuidas teha õige valik?


Kevadised ilmad kutsuvad meid üha enam spordisaalidest välja, värske õhu kätte liikuma. Ühtlasi on see aeg, kui kõige enam hakatakse plaani pidama uute tossude soetamisele. Kui otsus langetatud, et oleks aeg jooksujalanõud uute vastu välja vahetada, on juba igati kiiduväärt otsus tehtud. Õigesti valitud jalanõud on jooksutreeningutes kõige olulisemateks abivahenditeks, kaitsmaks meie tervist ja tagamaks naudingut liikumisest.


Oleme Fysioparkis jooksujalanõudega tegelemise ja selles osas inimeste nõustamise võtnud oma südameasjaks, sest aastate jooksul nägime lihtsalt liiga tihti olukordi, kus valesti valitud või siis juba liiga väsinud jalanõudega treenimine oli ülekoormus vigastuste peamiseks põhjustajaks.

Kuid see pole sugugi lihtne ülesanne, et leida just see õige, endale sobilik jalanõu, sest erinevate kaubamärkide ja mudelite valik on ju niivõrd kirju ja kõik tänapäevased tossud tunduvad esmapilgul ilusad, kerged ja mõnusad.


Mida siis võiks eelkõige valiku tegemisel silmas pidada?


See on sinu valik ja sina oled eriline!


Just sellest tuleks eelkõige lähtuda, et otsid ju jalanõud ainult endale. Ikka võid kuulata ka teiste soovitusi ning otsida infot, mida teatud tossu reklaamides esile tuuakse, aga seda, kuidas sina ühte või teist jalanõud oma jalas tunned, ei saa keegi sulle ette kirjutada ega tundma panna.

Kuula oma keha ja usalda sisetunnet!

Kui otsid tõesti endale tossu treeninguteks, soovitaks valiku tegemisel kindlasti jätta nii välise kui emotsionaalse poole tahaplaanile ning keskenduda ainult oma sisetundele.


Ei pruugi olla väga hea mõte, kui valid treeninguks jalanõu ainult sellepärast, et sulle nii väga meeldib selle värv, kusagil hirmsatsi reklaamitakse neid kui imetossusid või et kõigil teistel on ka ju see mudel. Sest kui teed valiku nende argumentide põhjal ja lõpuks avastad, et sinule need jalanõud ikkagi lisa jooksunaudingut ei valmista ja võibolla töötavad hoopis sinu jala eripära arvestades sinu vastu, võid selle investeeringu nimetada lihtsalt ebaõnnestunud emotsiooniostuks.


Tee endale selgeks, milliseks otstarbeks jalanõusid vajad!

Alustuseks mõtle läbi, kui tihti plaanid sa tossusid kasutama hakata.

Kui pead ennast pigem tagasihoidlikuks jooksuharrastajaks ja käid 2-3 korda nädalas sörkimas või jalutamas, piisab täiesti ühest korralikust tossupaarist.

Kuna erineva pinnase peal käituvad jalanõud erinevalt ja tänapäeval on enamasti iga tingimuse jaoks spetsiaalsed tossud, oleks hea, kui teaksid, kas enamasti liigud kõvakattega pinnasel, metsaradadel või vahelduval maastikul. Siis saad poodi minnes keskenduda just selleks otstarbeks mõeldud jalatsitele. Kui soovid leida tossu, mida kasutada erinevates tingimuses, siis kindlasti on igal kaubamärgil ka neid nö hübriidmudeleid, mis sobivad mõnusaks jooksuringiks ühtemoodi hästi nii asfaldile kui maastikule. Kuid pigem siis tead arvestada, et mõnikord võivad sellised jalatsid näiteks väga märgades, mudastes ja libedates oludes natuke alla jääda spetsiaalsetele krossijooksu mudelitele.

Kui jooksutreeningud moodustavad sinu liikumisharrastustest suurema osa ning jooksed enam kui 3 korda nädalas, soovitaks korraga kasutusele võtta 2-3 uut tossupaari.


Kui sul on selline võimalus, et saad lubada endale rohkem kui ühe paari jalanõusid, tuleb see kindlasti kasuks. Esiteks saad kasutada erinevat tossu, olenevalt pinnasest või treeningu iseloomust. Teiseks, nii nagu meie keha, vajavad ka jalanõud puhkust. Olenevalt materjalist, mida on kasutatud jalanõu valmistamisel, kulub erinevate allikate põhjal tossudel kahe u. 5-10 km pikkuse treeningu vahel taastumiseks 24-48 h. See on siis aeg, kui jalanõude tallaosa pehmendav „vaht“ taastab oma esialgse kuju. Kui me jätkame igapäevaselt nö. väsinud jalanõuga treenimist, siis kokkuvõttes kulutame me nad lihtsalt lühema ajaga läbi ja loomulikult väheneb ka meie jalga hoidev pehmendus, kuna treenime edasi tossuga, mis eilsest jooksust ei ole suutnud veel oma kuju taastada. Seega tuleb enam kui ühe paari värskete jooksujalanõude kasutamine kasuks nii meie tervisele ja saame pikendada ka tossude eluiga.


Kui oled oma plaanidesse võtnud ka mõnel jooksuvõistlusel osalemise ja soovid seda läbida nii, et püüad saavutada mõnda ajalist või kohalist eesmärki, on kindlasti hea, kui selleks otstarbeks on sul päris eraldi tossud ehk võistlusjalanõud.


Need ei pea olema sugugi absoluutsed tippmudelid, piisab ka täiesti sellest, kui nad on samasugused, millega igapäevaselt teed kiiremaid treeninguid. Mõnikord on see isegi hea, sest siis sa juba tead, mida neilt oodata.

Üldiselt kasutatakse võistlustel tossusid, mis on minimalistlikud, hästi kerged, pigem jäigad ja vähema pehmendusega kui igapäevased treeningtossud. See kõik soodustab kiiremat jooksusammu ja lennukust. Kuid siinkohal tuleks meeles pidada, et need jalanõud on pigem disainitud tippudele, kes on saavutanud teatud treenituse taseme ja kelle kehad on valmis vastu võtma suuremat põrutust, mis kaasneb jäigema tossuga. Kindlasti ei ole hea, kui hakkad võistlusjalanõusid kasutama oma igapäevastes treeningutes!

Fysioparkis olevate Newton Running tossude valikust on spetsiaalselt võistlusjalanõude mudeliks Newton Running Elite. Seda tossu soovitame me ainult neile, kelle treenitus on tõesti sellisel tasemel, et nad suudaksid nendest superkiiretest tossudest reaalselt ka kasu saada. Proovi ka sina aru saada, kui tugeval treenituse tasemel on sinu keha, sest hirmkallite maailma tippjooksjate poolt kasutatavate tossude mõju on positiivne pigem siis, kui suudad need jooksurajal välja kanda. Kui oled mõnusal tasemel harrastussportlane, siis võistlusjalanõude olemasolu on igati kiiduväärt mõte, aga vabalt võivad need olla samad mudelid, millega treenid, kuid lihtsalt alati värsked ja pigem vähekasutatud tossud.